• يکشنبه ١٠ ارديبهشت ١٤٠٢-١٣:٥٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٦٤٨١
گزارش زاکانی در صحن شورا؛ 7-143

سهم حمل و نقل عمومی از 34 درصد به 45 درصد می رسد/ عملیاتی شدن پیش‌پرداخت هزینه ساخت ۷۹۰ واگن تا پایان ماه جاری

شهردار تهران با حضور در صحن شورا به ارائه گزارش برنامه های شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، علیرضا زاکانی در یکصد و چهل و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن گرامیداشت روز ملی شوراها با بیان اینکه باید مابه ازای اتفاقات حوزه حمل و نقل گام هایی را برای ارتقاء زندگی در تهران برداریم، اظهار کرد: امیدواریم شورای ششم و مدیریت برگرفته از آن، رضایتمندی خوبی را برای مردم فراهم کند.
شهردار تهران با بیان اینکه ۶۶ درصد حمل و نقل در تهران با خودروهای شخصی و ۳۴ درصد با وسایل حمل و نقل عمومی است، گفت: از این میزان ۱۰ درصد سهم مترو، ۶ درصد اتوبوس، ۱۶ درصد تاکسی و دو درصد تاکسی های اینترنتی نقش است.
 
تمامی خطوط مترو نیازمند توسعه است
وی افزود: متروی ما هفت خط فعال دارد و در حقیقت امکان انتقال ۱۰ درصد را به خود اختصاص داده اما از فرسودگی ناوگان رنج می برد. از سویی چهار خط هشت تا ۱۱ نیز نیازمند توسعه است، البته همین هفت خط نیز نیاز به توسعه دارد.
 
نیاز ۷۰۰هزار میلیارد تومانی تهران برای افزایش بهره‌وری حمل و نقل عمومی
وی با اشاره به هدف گذاری شهرداری برای سال ۱۴۰۲ در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: ما می خواهیم این معادله را به ۴۵ درصد در بخش حمل و نقل عمومی و ۵۵ درصد وسایل حمل و نقل شخصی جابجا کنیم و ۹ درصد جابجایی را داشته باشیم.
زاکانی تأکید کرد: در این میان هدف گذاری ما این است که ۱۰ درصد مترو به ۱۲ درصد و ۶ درصد اتوبوس به ۱۰ درصد و ۱۶ درصد تاکسی را به ۲۰ درصد و دو درصد تاکسی های اینترنتی به سه درصد افزایش یابد.
شهردار تهران با بیان اینکه می خواهیم افزایش سهم ۲۰ درصد مترو و ۲۰ درصد اتوبوس و ۲۵ درصد تاکسی و ون را در سال جاری داشته باشیم، یادآور شد: این بخش به اعتبارات بالایی نیاز دارد و اگر بخواهیم کلیه ظرفیت ها را به صورت فعال و با بهای تمام شده امروز داشته باشیم بر اساس افزایش ارقام به ۶۵۰ هزار تا ۷۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم.
 
پیش بینی ۶۴ همت برای تامین امکان حمل و نقل عمومی در سال جاری 
زاکانی با بیان اینکه در سال قبل ۸۳.۵ همت برای خودمان هدف گذاری کردیم، گفت: ۷۲ همت به میزان ۱۴۳ درصد بودجه محقق شد و امسال جلسات دقیق و هدف بندی شده و موارد مشارکت و مولدسازی لحاظ شده و تأمین امکان برای حمل و نقل را ۶۴ همت پیش بینی کرده ایم که در متمم بودجه تأمین خواهد شد.
 
طراحی نرم‌افزارهای موبایلی در حوزه حمل و نقل تا آبان ماه
شهردار تهران با بیان اینکه در این راستا سیاست هایی پیش بینی شده که حمل و نقل را به صورت روان دنبال کنیم، تاکید کرد: کاهش سفر در شهر از این سیاست هاست که از طریق هوشمندسازی و مرتفع کردن نیاز به سفر دنبال می شود و نرم افزارهای موبایلی متعددی در حال طراحی است که تا آبان ماه عرضه و رونمایی خواهد شد. مناسب سازی و ایجاد شرایط دسترسی به بهترین شکل نیز در همین مسیر دنبال می شود.
 
افزایش ۴برابری ظرفیت قطارهای نسل اول با بازسازی ناوگان مترو 
وی تأکید کرد: مطلوبیت سیاست دوم ماست که شامل ساماندهی خطوط موجود است؛ از ۲۱۱ قطعه اتوبوسرانی ۳۴ درصد خطوط ۷۰ درصد مسافران را جابجا می کنند و توجه به این ۳۴ درصد و دقت در تنظیم ۶۶ درصد دیگر خطوط امکانی ایجاد می کند که مبتنی بر نیاز مسافر قدم برداریم، افزایش کیفیت ناوگان نیز دومین موضوع در این سیاست است. همانطور که می دانیم ۴۲ رام قطار دی سی داریم که متعلق به دهه ۷۰ است و به بازسازی اساسی نیاز دارد و هم اکنون ۲۰ درصد ظرفیت دارد که با بازسازی ظرفیت آن به ۸۰ درصد خواهد رسید.
شهردار تهران با بیان اینکه اتوبوسرانی نیز نیاز به بازسازی و نوسازی دارد، گفت: ویژگی سوم در این سیاست افزایش ناوگان است و در کنار کیفیت، افزایش ناوگان نیز مورد توجه قرار گرفته که جزئیات آن مشخص شده است. قراردادهای بسیار خوبی منعقد شده که اطلاع رسانی خواهد شد.
وی با بیان اینکه مساله چهارم توسعه خطوط است، خاطرنشان کرد: مقدمات احداث خطوط ۸ تا ۱۱ مترو نیز فراهم شده و امکانی را ایجاد می کند که خدماتی به مردم ارائه دهیم که مطلوبیت داشته باشد؛ پیش از آغاز سال ۱۴۰۲، یازده کیلومتر مترو احداث شد که خط ۶ ما را احیا کرد. یا اینکه روز گذشته که ایستگاه علامه جعفری با ۱.۵ کیلومتر تونل افتتاح شد، مطلوبیتی را برای مردم در این منطقه ایجاد کرد.
زاکانی با بیان اینکه بی‌آرتی بزرگراه شهید همت از قبل مصوبه داشته و می توانیم به عنوان مطلوبیت جدید از آن نام ببریم، گفت: همین مطلوبیت برای تاکسی و ون نیز وجود دارد.
وی با اشاره به تعریف الگوهای جدید به عنوان پنجمین مساله، تصریح کرد: همین افقی را باز می کند که برای خط ۱۸ کیلومتری از ترمینال شرق تا آزادی تراموا ایجاد شود و مردم با این الگو مواجه شوند؛ اتوبوس های سه کابینه نیز که با وزارت کشور دنبال می شود مطلوبیت جدیدی را ایجاد خواهد کرد.
زاکانی گفت: مطلوبیت سفر نیز از دیگر برنامه های ماست تا ۶۶ درصدی که از خودروی شخصی استفاده می کنند به بهترین شکل از حمل و نقل عمومی خدمات دریافت کنند.
شهردار تهران با اشاره به الگوهای نظم بخشی در دو محدوده ترافیک، خاطرنشان کرد: ساماندهی پارکینگ های شهر از طریق پارکینگ های ساده، مکانیزه و حاشیه ای نیز دنبال می شود تا ساماندهی مناسب برای شهر را مورد توجه قرار دهیم و کارکرد مناسب را شاهد باشیم.
وی به هوشمندسازی در سفر به صورت اختصاصی اشاره کرد و افزود: این هوشمندسازی باید کاهش سفر را به دنبال داشته باشد و با هوشمندی به بهره مندی برسیم و حمل و نقل بار را به صورت مویرگی و هوشمندی و همچنین حمل و نقل ترکیبی مسافر را دنبال کنیم. باید به شهروندان توصیه شود که مابه ازای طی مسیر، چه میزان را با مترو، اتوبوس و یا تاکسی طی کنند و در ادامه بتوانیم رفتار افراد را رصد کرده و خدمات ویژه به آنها ارائه دهیم؛ برای مثال تشویقات ویژه برای افرادی که به طور مداوم از مترو استفاده می کنند، قائل شویم.
شهردار تهران با بیان اینکه در جوهره این سیاست ها عدالت محوری مدنظر است، گفت: در این موضع به جایی می رسیم که افراد معلول، ایثارگران و مادران و دیگر اقشار از تخفیفات ویژه قائل شوند.
وی همچنین تصریح کرد: مبتنی بر این سیاست ها نوع الگوها تعیین خواهد شد که کاملاً مبتنی بر نیازهای جامعه خواهد بود؛ اگر ترکیب ارائه خدمات از ۶۶ درصد به ۵۵ درصد برسد، گشایش و آرامش و آسایش را خواهیم داشت و اگر پس از سه سال به ۳۰ درصد برسد شرایط متفاوتی را شاهد خواهیم بود.
زاکانی با بیان اینکه در مترو بزرگترین گلوگاه ما واگن است، گفت: ۴۲ رام قطار دی سی، ۱۲۹ رام قطار AC و چهار رام قطار سه واگنه در خط فرودگاه داریم. پنج رام دی سی و یک رام ای سی خارج شده و ۲۶۰ رام قطار دو طبقه داریم که ۱۸۰ مورد آن در حال خدمات رسانی است.
 
عملیاتی شدن پیش‌پرداخت هزینه ساخت ۷۹۰ واگن تا پایان ماه جاری
وی افزود: در نوسازی سه بخش را هدف گذاری کردیم؛ از سال ۹۵ تعداد ۶۳۰ واگن از سوی دولت برای تهران در نظر گرفته شده که پیش پرداخت صورت بگیرد و پس از سالیان سال در دولت کنونی، این رقم تقبل شد و مسیر هموار شده و در جلسه با مسئولان دولتی مقرر شد که تا پایان همین ماه از طریق بانک شهر موضوع عملیاتی شود که البته دولت قول هفته آینده را داد اما پیش بینی ما تا پایان اردیبهشت ماه است. با رایزنی با طرف چینی موافقت شده که ۷۹۰ دستگاه واگن را با همان پیش پرداخت داشته باشیم و قرار شده در سفری که به چین خواهیم داشت واگن ها ۱۴ ماهه تحویل داده شود.
شهردار تهران با اشاره به واگن سازی داخلی، گفت: ۱۱۳ دستگاه واگن داریم که یک رام هشت واگنه زیر بار رفته و تست شده و آماده ورود به خطوط است که ۶۲ میلیون یورو از ۷۷ میلیون یوروی تعهد دولت تقبل شده است؛ هنوز با مپنا برای واگن پارس به نتیجه نرسیده ایم اما وعده داده اند که ماهیانه یک رام قطار تحویل می دهند البته هنوز روی قیمت به توافق نرسیده ایم.
 
اولین قطار بازسازی شده خرداد وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود
زاکانی با بیان اینکه بازسازی در مترو نیز مورد توجه است، خاطرنشان کرد: ۱۷۵ رام قطار داریم که بخش زیادی از آن نیازمند به بازسازی دارد؛ ۶۰۰ مورد واگن در مرحله بازسازی است و ۲۹ رام قطار در سال جاری در حال بازسازی است که اولین مورد در خردادماه رونمایی می شود. از این تعداد ۱۶ رام ACو ۱۳ رام DC است. 
شهردار تهران با اعلام اینکه خط چهار توسعه شرقی- غربی خواهد داشت، یادآور شد: بنیاد مسکن در اجرای ستون فقرات ایستگاه علامه جعفری که روز گذشته به بهره برداری رسید، وارد عمل شد.
 
امسال ۱۰ ایستگاه از خط۶، یک ایستگاه از خط۴ و ۲ ایستگاه از خط۷ افتتاح می‌شود 
وی با بیان اینکه ۱۶ کیلومتر از خط ۶ باقی مانده است، گفت: ۱۵ ایستگاه از آن باقی مانده که ۱۰ ایستگاه امسال افتتاح می شود. به طوری که از ۱۳ ایستگاه امسال در واقع ۱۰ ایستگاه به خط ۶، یک ایستگاه خط چهار و دو ایستگاه به خط هفت اختصاص دارد؛ به دنبال این هستیم که در مجموع ۱۶۲ ایستگاه در تهران داشته باشیم.
 
تهران حداقل به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد
زاکانی با اعلام اینکه شهر تهران حداقل به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد، گفت: با خودروسازی های داخلی در جدول تحویلی به جمع بندی رسیدیم؛ در بخش ون نیز ایران خودرو و سایپا دو الگو وجود دارد که پول ۶۳۰ دستگاه را برای ون های ایران خودرو واریز کرده ایم و وزارت کشور نیز باید سهم خود را بپردازد.
شهردار تهران با بیان اینکه ورود ۳۰ هزار ون را طی سه سال دنبال می کنیم، یادآور شد: ون ها را جایگزین مسیرهای کم مسافر اتوبوس، مسیرهای خطی تاکسی و ۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه ون فرسوده می کنیم که هدف گذاری امسال ما ۱۰ هزار دستگاه است.
 
300 هزار موتورسیکلت کار داریم
وی افزود: نوسازی ۵۰ هزار دستگاه تاکسی و ۴۰۰ هزار موتور برقی نیز دنبال می شود که تهران را از آلودگی ناشی از تردد موتورسیکلت ها نجات دهد؛ چراکه امروز ۳۰۰ هزار موتورسیکلت کار داریم که اکثریت آن کاربراتوری است.
 
تارا، سورن، شاهین و ساینا؛ تاکسی‌های پیشنهادی
زاکانی با بیان اینکه برای اجرایی کردن تفاهم نامه با وزارت صمت جلساتی را تشکیل دادیم، گفت: چهار نوع تاکسی توسط ایران خودرو و سایپا شامل تارا، سورن، شاهین و ساینا پیشنهاد شده است.
شهردار تهران تأکید کرد: در حمل و نقل هوشمند بار به دنبال این هستیم که پایانه از شهر خارج شود و توزیع بار به صورت مویرگی باشد.
وی با بیان اینکه برای تأمین منابع کل ظرفیت های موجود را بازبینی می کنیم تا از طریق مولدسازی در اختیار قرار بگیرد، تأکید کرد: به دنبال این هستیم که هوشمندسازی چراغ ها و هوشمندسازی جابجایی مسافران را نیز دنبال کنیم و از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری موارد را به نتیجه برسانیم.
 

پاسخ شهردار تهران به تذکرات اعضای شورا

در ادامه روند بررسی گزارش شهردار تهران در خصوص برنامه‌های شهرداری در حوزه حمل و نقل، علیرضا زاکانی در پاسخ به تذکری گفت: آرمان یا واقعیت مبتنی بر نیاز است در حقیقت ما در اینجا به توضیحات کلی بسنده نکرده و سعی کردیم با ارائه اعداد و ارقام توضیحاتی ارائه دهیم اعدادی که نتیجه ماه ها پیگیری است و یک شبه حاصل نشده است این واقعیتی است که مطرح می‌شود و امیدواریم که دست در دست یکدیگر همه موارد اجرا شود، اختلاف نظر ما با شورا در افق دید است یک فرصت طلایی در شهرداری داریم که می‌توانیم با استفاده از آن تحولاتی را ایجاد کنیم. موارد مطرح‌شده الزامات تحول است؛ قراردادهای ترمینال شرق هم منعقد و با پیمانکارها گفتگوهای لازم انجام شده است.

زاکانی در ادامه در خصوص تذکر اعضاء ناظر به رهاشدگی شهر توضیح داد: رهاشدگی شهر به چه معناست، اگر مقصود شهرداری است که چنین چیزی صحت ندارد و اگر مقصود راهور است این مورد هم نمی‌تواند درست باشد.

وی ادامه داد: شروع اصلاح در خصوص استفاده از بی‌آرتی‌ها از این ماه خواهد بود که از اتوبان شهید چمران آغاز خواهد شد، در خصوص روشنایی هم باید بگوییم که تفاهم نامه‌ای با وزیر نیرو منعقد شده که این مسئولیت متوجه وزارت نیرو خواهد بود؛ هفته گذشته در شهرداری پیگیری‌های لازم از وزیر نیرو در این باره انجام شده است تا ۳۲۰ هزار شعله‌ای که باید تغییر کند، انجام شود.

زاکانی افزود: یکی از نکات دیگر جذب سرمایه‌گذار است که ما در حال حاضر برای خط هشت سرمایه گذار پیدا کرده‌ایم ما در این خصوص بسیار فعال هستیم.

شهردار تهران ادامه داد: بیشترین سطح اتوبوس‌های فعال در تهران ۴۸۰۰ مورد بوده که مربوط به سال ۸۶ است و عمده اتوبوس‌های ما فاصله مصرفی و خدمتی دارد، ‌امروز دقیقا ۲۰ ماه است که مسئولیت اداره مدیریت شهرداری تهران را بر عهده گرفته‌ایم که به زودی گزارش عملکرد این 20 ماه به شورا ارائه خواهد شد،وضع ما در خصوص اتوبوس و مترو بسیار فرسوده است و همه از این واقعیت مطلع هستند واقعیت این است که اورهال به آن منظور که توقع می‌رود، در مترو اجرا نشده است.

زاکانی تصریح کرد: ما هرگز تعدد اهداف نداشته‌ایم و تنها یک هدف داریم و آن تحول است که مبتنی بر آن برنامه چهارم را تنظیم کردیم و هم آن را هم پیش می‌بریم.

زاکانی در ادامه توضیحات خود در خصوص موضوع معتادان متجاهر، کودکان کار و متکدیان اظهار کرد: پیش از این در هیچ دوره‌ای شورا و شهرداری زیر بار این کار نرفته است، در حال حاضر بیش از ۴ هزار نفر را شهرداری پذیرایی می‌کند که کسی به آن‌ها نگاه نمی کند. در این خصوص هیچ مسئولیتی متوجه شهرداری نیست و این از وظایف بهزیستی است اما با وجود این شهرداری در صدد بستن این پرونده زشت در شهر است و این موضوع در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مطرح شده تا به صحن دولت برود و دولت مصوبه‌ای را راجع به این موضوع اعلام کند. متکدیان نیز مشمول این موضوع می‌شوند، قرار است در این راستا اقداماتی در خصوص توان افزایی خانواده‌ها انجام شود.

وی در ادامه تاکید کرد:برای آسفالت ده درصد معابر شهر یک میلیون و هفتصد هزار تن آسفالت نیاز داریم، در حالیکه چنین ظرفیتی پیش از این وجود نداشت، برای تحقق اهدافمان کارخانه ای احداث کرده‌ایم که آلایندگی آن کم‌تر از یک اتوبوس است و ساعتی ۴۰۰ تن نیز تولید آسفالت دارد هم چنین یک کارخانه در شرق و یک کارخانه در غرب تهران نیز احداث شده‌است.

زاکانی در واکنش به اظهارات پرویز سروری گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه مالی دارد و اظهار داشت:۷۲ همت سال گذشته برای شهر تهران در آمد کسب کردیم، ۱۰ همت از بدهی‌های برجای مانده شهرداری به بانک‌ها را پرداخت کردیم و شب عید ۲۶۰۰ میلیارد تومان از معوقات باقی مانده از پیمانکاران شهرداری را به آنها پرداخت کردیم، این اقدامات مالی در تاریخ شهرداری بی سابقه است.

وی پیرامون اقدامات صورت گرفته در رابطه با حوزه عفاف و حجاب گفت: از ۵ ماه گذشته کار ایجابی در رابطه با مساله حجاب‌ را در ایستگاه‌های مترو آغاز کردیم و مطابق قوانین کشور در این رابطه پیش می رویم، مواجهه یگان حفاظت شهرداری با بی حجابان‌ در قدم نخست اطلاع رسانی سپس تذکر و سپس ممانعت از ورود به ایستگاه‌های مترو است.

زاکانی در پاسخ به مطالبه علوی دیگر عضو شورا افزود: مطالبه آقای علوی در رابطه با منابع انسانی صحیح است و مدیران باید اطلاعات بیشتری به منابع انسانی خود بدهند.

 

گزارش تصویری این مراسم را در لینک زیر ببینید:

yun.ir/z8fyq1

 

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: